PREVENCIÓ DE L'ABÚS DEL JOC D'APOSTES EN PERSONES MENORS D'EDAT I ADOLESCENTS.

07.09.2023

Modalitat: Webinar a través de plataforma GOOGLE MEET del col·legi de treball social d'Alacant.           

Preu:Gratuït. Curs finançat i acreditat per la Direcció General d'Infància i Adolescència   

Data d'inici: 19 DE SETEMBRE 2023

Calendari: 19,20,26,28 setembre,3,5 i 10 octubre


Duració: 20 h lectives(7 sessions de 2 h a través de webinar i 6 hores de lectura i realització d'exercici pràctic)
Horari:Matins 10 -12h
Dirigit: Dirigida a qualsevol persona que compte amb una titulació que habilite per a intervenir professionalment en l'atenció a la infància i l'adolescència en els àmbits de prevenció, protecció, participació o sensibilització.

Col·legi Organitzador: Col·legi Oficial de Treball Social d'Alacant (COTSA)


SISTEMA D'AVALUACIÓ: L'avaluació del curs vindrà marcada per la participació en les sessions i l'assistència d'almenys a un 80% del total de les hores, així com la realització dels exercicis pràctics després de la lectura del material indicat .
La data límit per a realitzar les inscripcions serà el 12 de setembre de 2023 a les 14h, encara que en formulari d'inscripció podrà tancar-se en el moment en què es cobrisquen les places.

PRESENTACIÓ:



La llei impedeix a les persones  menors d'edat apostar, no obstant això, aquesta norma s'incompleix amb freqüència. Des que en 2011 s'aprovara la Llei del Joc en línia es ve registrant una gran expansió del joc d'apostes, especialment entre les persones  menors d'edat, acompanyat d'un augment del joc patològic. Diversos estudis demostren que el joc d'apostes és una activitat molt estesa entre els xiquets i xiquetes. Un meta-anàlisi d'estudis realitzats en 23 països des de l'any 2000 estima que entre el 0.2 i el 12.3% de les persones  adolescents europees complirien criteris de joc problemàtic (Calat, Alexandre i Griffiths, 2016). A Espanya, entre el 4%-5.6% de les  persones adolescents compleixen criteris de joc de risc i un 1.2% de joc problemàtic (Becoña, Míguez i Vázquez, 2001; Choliz, 2017; Gonzalez-Roz et al. 2016; Lloret et al., 2016).  Alguns autors afirmen que la prevalença de joc entre persones menors d'edat  és fins i tot superior a la d'adults (Choliz, 2016; Domínguez, 2009; Jacobs, 2000).  Aquestes circumstàncies han impulsat la posada en marxa de polítiques dirigides a prevenir el joc d'apostes entre persones menors d'edat. Entre elles es troben els programes de prevenció universal en àmbit escolar.

Per a mantenir i augmentar aquesta demanda, els operadors de joc inunden els canals de comunicació amb publicitat de joc d'apostes, a vegades expressament dissenyada per al públic més jove.  Les pàgines d'apostes inunden Internet amb suggeridors dissenys prometent diners fàcils i assegurant diversió. Atrauen als inexperts regalant-los el saldo inicial per a començar a jugar. El joc en línia no coneix limitació de temps, ni restriccions físiques. Aquestes estratègies faciliten l'inici i manteniment del joc d'apostes entre els més joves i amenacen amb augmentar els casos de ludopatia. En aquest sentit, convé destacar la relació entre l'inici precoç i la gravetat del joc en la majoria d'edat.

La societat civil es mobilitza enfront de l'addicció a les apostes, que afecta les persones joves i és viscut en els dos àmbits on resulta més evident el seu efecte devastador: La família i els centres escolars. Des d'ells emergeix una demanda urgent de formació, prevenció i assistència per a respondre als menors afectats. L'administració pública respon a la demanda social amb un enduriment de la regulació del joc. Les associacions professionals, prepararen programes de capacitació per a preparar-se i intervenir en l'àmbit de les seues competències.



OBJECTIUS:

L'objectiu general del curs és crear un espai de reflexió al voltant  al fenomen del joc d'apostes.

En finalitzar el curs, els i les participants:

Coneixeran la prevalença del joc d'apostes en població adolescent
Sabran identificar els correlats psicosocials del joc d'apostes en persones  menors d'edat.
Seran capaços d'analitzar els programes de prevenció escolar des d'un enfocament d'avaluació de l'eficàcia.
Coneixeran els components centrals dels programes de prevenció escolar
Adquiriran habilitats per a implementar i analitzar una sessió de prevenció escolar.
 

CONTINGUTS:

Mòdul 1.

Ponent.  Antonio Castaños Monreal

Sessió 1.1 Quant s'aposta? Prevalença i evolució del joc d'apostes en persones menors d'edat  a Espanya i Europa. La indústria de les apostes. 

Sessió 1.2 Posada en comú de la tasca. Debat. Anàlisi i assaig d'una intervenció de prevenció en persones  adolescents.



Mòdul 2. 

Ponent. Víctor Cabrera Perona

Sessió 2.1 Per què s'inicia i es manté la conducta d'apostes? Factors de Risc. Identificació i potència.

Factors Individuals. Trets de personalitat, actitud, Factors microsocials: la família, els/as amics/as; Factors macrosocials: l'accessibilitat, la publicitat, la percepció normativa; Avaluació del risc de Joc problemàtic.

Sessió 2.2 Posada en comú de la tasca 2. Debat. Anàlisi i assaig d'una intervenció de prevenció en persones adolescents.



Mòdul 3.

Ponent. Daniel Lloret Anar-los

Sessió 3.1. Es pot prevenir l'abús del joc d'apostes? Anàlisi crítica de les experiències en prevenció. 

Experiències de programes avaluats. Anàlisi de l'evidència de l'eficàcia de les intervencions preventives. Aspectes metodològics.

Sessió 2.2 Posada en comú de la tasca 3. Debat. Anàlisi i assaig d'una intervenció de prevenció en persones  adolescents.



Mòdul 4.

Ponent. José Gabriel López Carmona.

Legislació  nacional i autonòmica en relació al joc patològic en xiquets, xiquetes i adolescents.



METODOLOGIA:

El curs combina l'exposició per part del/a docent amb dinàmiques participatives d'els/les assistents i tasques de treball autònom 

El curs s'imparteix en 7 sessions (Els mòduls 1, 2 i 3 s'impartiran en dues sessions cadascun i el mòdul 4 en una sessió). Cada sessió té una duració de 2 hores en format en línia. En els tres primers mòduls, després de la primera sessió els i les participants faran una tasca de manera autònoma que serà exposada i comentada en la segona sessió de cada mòdul. ( Ejem. Lectura i comentari d'un article; Redacció d'un breu assaig; Disseny d'una intervenció; etc)




PROFESSORAT:

Daniel Lloret és Doctor en Psicologia especialitzat en addiccions. És professor de Psicologia Social en el Departament de Psicologia de la Salut de la Universitat Miguel Hernández. En l'actualitat dirigeix el Màster Europeu en Alcohol i Drogues i és subdirector del Màster en Psicologia General Sanitària. Els seus interessos a nivell d'investigació s'han centrat en la prevenció d'abús de drogues i de les conductes addictives sense substàncies. Ha coordinat o participat en més de deu projectes d'investigació competitius nacionals i internacionals. És autor o coautor de diversos manuals, informes i articles científics sobre conductes addictives.

Víctor Cabrera és Doctor en Psicologia per la Universitat Miguel Hernández d'Elx. Els seus interessos com a investigador estan relacionats amb les drogodependències i la comparació social en conductes de salut. És autor de diversos articles científics i guies preventives i ha participat en més de 10 projectes d'investigació, promoció de la salut i/o prevenció de conductes de risc adolescents.

Antonio Castaños és Llicenciat en Psicologia per la Universitat de València. Màster en psicologia de la salut, Psicòleg General Sanitari. Director i cofundador de “Vida Lliure”, Associació Alacantina d'afectats per la ludopatia, activa des de l'any 1991. Els seus interessos professionals, des d'aquesta organització, es vinculen amb la prevenció del trastorn i assistència terapèutica a els/as afectats/as per aquest. És autor i partícip en diverses guies i publicacions relacionades amb el trastorn per joc, que va determinar la seua activitat docent en la Universitat Miguel Hernández d'Elx i altres àmbits.

José Gabriel López Carmona, Advocat, coautor de diversos estudis i publicacions relacionats amb la temàtica legislativa i jurídica del curs.



PLACES LIMITADES

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA 



 El formulari de matrícula s'obrirà el 5 de setembre  a les 17h i es tancarà una vegada es cobrisquen les places.

 Emplenar el formulari no garanteix l'accés a aquesta. Finaliado el termini d'inscripció,les persones admeses rebran un correu de confirmació en l'adreça que indiquen en el formulari .



FORMULARI DE MATRÍCULA    ( s'obrirà el 5 de setembre a les 17h i es tancarà una vegada es cobrisquen les places)


Per a qualsevol consulta  hauràs de dirigir-te al correu: formacion@cotsalacant.es o al telèfon 609589873


Ordre d'admissió serà:

Tindran prioritat per a participar les persones col·legiades en algun dels col·legis professionals participants en el conveni de formació, respecte de les no col·legiades.

Els qui desenvolupen activitats professionals directament relacionades amb l'objecte del curs.

Finalment, s'atendrà l'ordre de recepció de les sol·licituds.

En els cursos especialitzats, atenent interès interdisciplinari, es reservarà la meitat de les places per a professionals de disciplines diferents a la del col·legi organitzador. No obstant això, si la demanda no fora suficient per a cobrir aquest contingent, les places sobrants podran adjudicar-se seguint els criteris generals.




NORMES D'ASSISTÈNCIA EN LA FORMACIÓ VIRTUAL IMPARTIDA PEL COL·LEGI

Modalitat: En línia, a través de webinar en streaming directe (No hi haurà possibilitat d'accés en diferit, al no ser gravades les sessions.

ADVERTIMENT: 


 L'avaluació del curs vindrà marcada per la participació en les sessions i l'assistència d'almenys a un 85% del total de les hores . Per a la justificació del 15% restant de faltes , l'alumne/a haurà de fer arribar a l'organització el document justificatiu de la mateixa que haurà de ser per malaltia, defunció d'un afí, incompatibilitat laboral o causa major. Així mateix , la certificació vindrà determinada pel compliment i realització d'almenys el 80% de les tasques requerides.


Per a la participació en el curs en format Webinar serà imprescindible disposar de webcam, micròfon i altaveus/auriculars en les sessions, sent obligatori el mantenir la càmera encesa durant aquestes.


La simultaneïtat durant  les sessions webinars del curs amb altres activitats (professionals o no) , així com el manteniment de la cambra apagada al llarg de les sessions, podrà ser motiu de cancel·lació de la matrícula i baixa automàtica del curs.


Aquelles persones que sent admeses no acudisquen o aprofiten el curs, ni avisen dels motius de la seua baixa almenys amb 4 dies d'antelació a l'inici d'aquest , seran penalitzades per a altres cursos gratuïts que realitze el col·legi i només podran assistir en el cas que una vegada admesos tots els inscrits quedaran places.   

 

Per a qualsevol consulta  hauràs de dirigir-te al correu: formacion@cotsalacant.es o al telèfon 609589873



Activitat realitzada a l'empara del Conveni de Col·laboració entre la Generalitat, a través de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials Igualtat i Habitatge ,  i el Col·legi Oficial de Treball Social de València, el Col·legi Oficial de Treball Social de Castelló, el Col·legi Oficial de Treball Social d'Alacant, el Col·legi Oficial de Pedagogs i Psicopedagogs de la Comunitat valenciana,  el Col.legi Oficial d´educadors i educadors socials de la Comunitat Valenciana, l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de València i el Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana, per a la formació contínua de professionals de l'àmbit de la infància i l'adolescència, en l'exercici 2023.

Aquesta activitat és finançada mitjançant una subvenció per la Generalitat, a través de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials Igualtat i Habitatge .

 

Logo de Sempre Teua - la teua llengua
Amb la col·laboració de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
Logo de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport

Compartir en...Compartir en Facebook Compartir en Twitter Compartir en Linkedin

© Col·legi Oficial de Treball Social d'Alacant

Aquesta web utilitza cookies…+info